Kruispunt Vrijheid | Limburgs Museum
Vakgebied: geschiedenis, kunst en cultuur |
Inhoud
Wat betekent vrijheid voor jou? Wat gebeurt er als democratie wegvalt? En hoe vorm je een samenleving waarin voor iedereen plaats is? Ontdek de antwoorden in de interactieve tentoonstelling "Kruispunt Vrijheid". Het lesmateriaal is ook los te gebruiken.
Lesmateriaal
Democratiequiz: Wie ben ik? Wie ben jij? Gewoon of vreemd? Pesten Regels en samenwerken Feiten en meningen Democratie op een kleedje Reflectie schrijven (na het museumbezoek) Meer informatie lesmateriaal Kruispunt Vrijheid Lesinformatie | Achtergrond informatie | Thema's | Lesopzet Uitzendingen SchoolTV: Bevrijdingsdag | stemmen | Aletta Jacobs | discriminatie |
|
|
Een bezoek aan Limburgs Museum | Tentoonstelling Kruispunt Vrijheid
Wat betekent vrijheid voor jou? En hoe vorm je een samenleving waar voor iedereen plaats is?
Antwoorden op deze belangrijke vragen ontdek je in deze nieuwe tentoonstelling. In de interactieve tentoonstelling Kruispunt Vrijheid worden belangrijke, actuele maatschappelijke thema's op een voor jongeren aantrekkelijke wijze gepresenteerd.
De tentoonstelling bestaat uit een indoor verkeerstuin waar aan de weg wordt gewerkt. Je ziet een rotonde, bouwkeet, steigers, verkeersborden, gras en bomen. Met een routekaart voer je opdrachten uit. Aan de hand van kijkgaten, spiegels, een elektrospel, puzzels, klok, weegschaal en beweegbare paneeltjes komen de maatschappelijke onderwerpen aan bod.
Kruispunt Vrijheid is een jaarlijks terugkerende tentoonstelling; ieder jaar van maart t/m mei in de foyer van het museum. Deze tentoonstelling ontwikkeld in samenwerking met Stichting Vredeseducatie. Het wordt mogelijk gemaakt door steun van Nationaal Comité 4 en 5 mei en vfonds.
Museumles Kruispunt Vrijheid voor groep 7 en 8:
De les start met een inleiding op de tentoonstelling. De leerlingen volgen daarna in tweetallen een route door de hands-on tentoonstelling. Met een routekaart betreden ze de indoor verkeerstuin waar aan de weg wordt gewerkt. Het gebruik van kleurige en aantrekkelijke materialen zoals spiegels, kijkgaten, puzzels, een elektrospel, klok, weegschaal en beweegbare paneeltjes, maakt de werkvormen uitdagend en interactief. De leerlingen moeten keuzes maken, opdrachten uitvoeren en hun mening geven. Gaandeweg ontstaat inzicht in eigen normen, waarden en gedrag.
De leerlingen worden geconfronteerd met de keuze die een ieder heeft om zich te verzetten tegen onrecht en zich in te zetten voor een vreedzame samenleving. Het spellencircuit geeft inzicht in (ontwikkelingspsychologische) mechanismen die ieder mens kent. Juist die persoonlijke herkenning biedt handelingsperspectief.
In het museum kunnen leerlingen hun antwoorden uit de routekaart verwerken en een persoonlijk certificaat printen. Daarin staat specifieke feedback op de gemaakte keuzes en zo krijgen ze meer inzicht in de consequenties van hun keuzes. De les wordt afgesloten met een nabespreking, waarbij persoonlijke ervaringen, ontdekkingen en meningen worden uitgewisseld. Ga naar de website voor meer informatie.
Volg Limburgs Museum via Twitter of Facebook.