Filter

Kruispunt Vrijheid | Limburgs Museum

Vakgebied: geschiedenis, kunst en cultuur
Deelgebied: 4 en 5 mei, vrijheid, excursies
Doelgroep: groep 7 en 8
Tijdsduur: afhankelijk van de les
Benodigdheden: zie onderstaand lesmateriaal
Producent:
Limburgs Museum | Kruispunt Vrijheid

Inhoud
Wat betekent vrijheid voor jou? Wat gebeurt er als democratie wegvalt? En hoe vorm je een samenleving waarin voor iedereen plaats is? Ontdek de antwoorden in de interactieve tentoonstelling "Kruispunt Vrijheid". Het lesmateriaal is ook los te gebruiken.

Lesmateriaal

Democratiequiz:
Spelenderwijs in aanraking komen met enkele kenmerken van een democratie
vragen | antwoorden | lesbrief

Wie ben ik? Wie ben jij?
Voor meer inzicht in de begrippen identiteit en imago. werkblad | lesbrief

Gewoon of vreemd?
Alle mensen zijn anders. Soms is dat vreemd als je de gewoonten van een ander niet kent.

lijst met gewoonten
| lesbrief | tentoonstelling maken: vreemd of gewoon

Pesten
Leerlingen geven voorbeelden van pesten en bieden hulp in eigen woorden en in briefvorm.
brieven van kinderen | lesbrief

Regels en samenwerken
- Regels maken: wat en waarom zijn er regels? Welke zijn belangrijk? lesbrief
- Top 10 van respect: wat hebben regels met respect te maken? werkblad | lesbrief
- Wie ben jij? Leerlingen verwoorden hun positie in een groep, beschrijven dat iedereen anders is en geven voorbeelden hoe ze beter kunnen samenwerken. werkblad | lesbrief

Feiten en meningen
- Quiz: waar / niet waar en feit / mening.
beweringen waar / niet waar | feit - mening beweringen | lesbrief
- Quiz: vooroordeel of niet? Wat is een vooroordeel is en geef voorbeelden.
lijst van vooroordelen
| lesbrief

Democratie op een kleedje
De leerlingen ervaren dat je heel goed moet samenwerken om de opdracht goed uit te kunnen voeren. lesbrief

Reflectie schrijven (na het museumbezoek)
Leerlingen nuanceren en lichten standpunten toe en herhalen de opgedane kennis. lesbrief

Meer informatie lesmateriaal Kruispunt Vrijheid

Lesinformatie | Achtergrond informatie | Thema's | Lesopzet 

Uitzendingen SchoolTV: Bevrijdingsdag | stemmen | Aletta Jacobs | discriminatie

 




Een bezoek aan Limburgs Museum | Tentoonstelling Kruispunt Vrijheid
Wat betekent vrijheid voor jou? En hoe vorm je een samenleving waar voor iedereen plaats is?

Antwoorden op deze belangrijke vragen ontdek je in deze nieuwe tentoonstelling. In de interactieve tentoonstelling Kruispunt Vrijheid worden belangrijke, actuele maatschappelijke thema's op een voor jongeren aantrekkelijke wijze gepresenteerd.

De tentoonstelling bestaat uit een indoor verkeerstuin waar aan de weg wordt gewerkt. Je ziet een rotonde, bouwkeet, steigers, verkeersborden, gras en bomen. Met een routekaart voer je opdrachten uit. Aan de hand van kijkgaten, spiegels, een elektrospel, puzzels, klok, weegschaal en beweegbare paneeltjes komen de maatschappelijke onderwerpen aan bod.

Kruispunt Vrijheid is een jaarlijks terugkerende tentoonstelling; ieder jaar van maart t/m mei in de foyer van het museum. Deze tentoonstelling ontwikkeld in samenwerking met Stichting Vredeseducatie. Het wordt mogelijk gemaakt door steun van Nationaal Comité 4 en 5 mei en vfonds.

Museumles Kruispunt Vrijheid voor groep 7 en 8:
De les start met een inleiding op de tentoonstelling. De leerlingen volgen daarna in tweetallen een route door de hands-on tentoonstelling. Met een routekaart betreden ze de indoor verkeerstuin waar aan de weg wordt gewerkt. Het gebruik van kleurige en aantrekke­lijke materialen zoals spiegels, kijkgaten, puzzels, een elektrospel, klok, weegschaal en be­weegbare paneel­tjes, maakt de werkvormen uitdagend en interac­tief. De leerlingen moeten keuzes maken, opdrachten uitvoeren en hun mening geven. Gaan­deweg ontstaat inzicht in eigen normen, waarden en gedrag.

De leerlingen worden gecon­fronteerd met de keuze die een ieder heeft om zich te verzetten tegen onrecht en zich in te zetten voor een vreedzame samenleving. Het spellencircuit geeft inzicht in (ontwikkelingspsy­chologische) mechanis­men die ieder mens kent. Juist die persoonlijke herkenning biedt handelings­perspec­tief.

In het museum kunnen leerlingen hun antwoorden uit de routekaart verwerken en een persoonlijk certificaat printen. Daarin staat specifieke feedback op de gemaakte keuzes en zo krijgen ze meer inzicht in de consequenties van hun keuzes. De les wordt afgesloten met een nabespreking, waarbij persoonlijke ervaringen, ontdekkingen en meningen worden uitgewisseld. Ga naar de website voor meer informatie.

twitter32x32.png Volg Limburgs Museum via Twitter of Facebook.